Personal branding

Datum: 15 maart 2019
Leestijd: 4 minuten

Iedereen heeft (onbewust) een imago. Laat het dus niet aan anderen over om jouw imago te bepalen. Neem het heft in eigen handen, bouw een merk op rond je persoonlijkheid, kennis en ervaring. Personal branding maakt je bewust over wie je bent en hoe anderen naar jou kijken. Door daaraan te werken, scoor je misschien eindelijk die ideale job of weet je die langverwachte promotie te bemachtigen. Ik gids je graag door een handig Personal Branding stappenplan:

 

  1. Start met onderzoeken

Sta even stil bij wie je bent en wat je wilt. Personal branding begint met zelfkennis. Kom tot een duidelijk doel, zakelijk en privé. Vind je kracht, je talent, dat wat jou uniek maakt. In marketing zouden we dat de USP noemen, je unique selling point. Je komt tot een sterk zelfonderzoek door deze vragen:

  • Wat vind je belangrijk?
  • Wat kan je goed? Wat is jouw expertise?
  • Wat doe je graag?
  • Wat maakt jou uniek?
  • Waarvoor kan men bij jou terecht?
  • Welke beroepen passen bij je persoonlijkheid?
  • Wie wil je zijn?
  • Voor wie wil je werken (persoon en bedrijf)?

Je kan ook altijd een SWOT-analyse doen. Dat houdt in dat je je zwaktes, sterktes, kansen en dreigingen in kaart brengt.

Wees tijdens deze oefening altijd eerlijk en duidelijk. Want je anders voordoen, hou je toch niet vol. Denk hierbij aan het ABC van personal branding:

  • Durf apart te zijn, maar blijf authentiek
    Durf anders te zijn. Wees niet bang om op te vallen, maar overdrijf niet en blijf jezelf. Je wilt niet zó anders zijn dat men je raar vindt.
  • Wees betrouwbaar
    Wees altijd eerlijk en kom je beloftes na. Anders heeft het weinig zin om een personal branding uit te bouwen.
  • Blijf consistent
    Alle onderdelen moeten overeenstemmen. Als je uitspeelt dat je een klimaatbetoger bent, maar continu foto’s post over vliegreisjes, autoritten en maaltijden met rundsvlees, dan kom je niet geloofwaardig over. En lijk je dus ook niet meer betrouwbaar.

 

  1. Vat je merk samen

Nadat je bovenstaande vragen beantwoord hebt, formuleer je een elevator pitch. In een paar zinnen maak je duidelijk wie je bent, waar je voor staat en waarom men voor jou zou moeten kiezen. Denk naast een gevatte tekst ook na over je uitstraling, je persoonlijkheid, je werkwijze en je vormgeving. Vind je het leuk om daaraan te werken, dan kan je bijvoorbeeld ook altijd een moodboard maken.

 

  1. Communiceer over je merk

Je  personal branding is duidelijk? Dan is het tijd om erover te communiceren. Laat de wereld weten wie je bent. Doe dat met een duidelijke boodschap en een consistente huisstijl. Dat kan via allerlei online én offline kanalen.

Mogelijke offline kanalen:

  • Cv
  • Motivatie
  • Flyer of brochure
  • Visitekaartje

Handige online kanalen:

  • Social media: post regelmatig op verschillende kanalen: LinkedIn, Facebook, Instagram, …
  • Website: een onepage is een handig digitaal naamkaartje. Een multipage is handig als je veel te vertellen hebt, bijvoorbeeld als je ook blogberichten wilt posten. Enkele tips voor een sterke eigen website:
    • Ga voor een makkelijke, herkenbare URL.
    • Ga voor een duidelijke indeling en navigatie.
    • Plaats er volledige informatie.
    • Communiceer verschillende contactmogelijkheden.
    • Maak een lijstje met zoekwoorden, zodat je copy schrijft met de Google ranking (SEO) in je achterhoofd.
    • Wat altijd goed werkt, zijn enkele getuigenissen over je werk van vroegere werkgevers en collega’s.

Google zeker ook eens je naam. Komt er iets tevoorschijn dat niet bij je brand past? Onderneem dan actie om dat te (laten) verwijderen.

 

  1. Hou vol

Als je stopt met communiceren, verdwijnt je merk als sneeuw voor de zon.

Voor sommige beroepen lijkt personal branding misschien niet zo belangrijk, maar het is toch altijd interessant om aan zelfonderzoek te doen, stap 1 is dus voor iedereen wel handig. Wat denk je, ga jij aan de slag met personal branding?